Activitats didàctiques




PRIMERA ACTIVITAT: La primera visita a la ciutat comtal

La primera activitat que proposem consistirà en organitzar un recorregut guiat per Besalú, el que permetrà als alumnes conèixer la part Medieval de la ciutat, el seu patrimoni monumental i la seva història. 
Visitarem els llocs més destacats, el monestir de Sant Pere, la Cúria Reial, el pont romànic, els banys jueus , la sinagoga i el molí fariner d'en Subirós. 

Complementarem la visita guiada  amb un audiovisual de la història de Besalú, el qual durarà uns 10 minuts aproximadament. 

Per a realitzar la visita utilitzarem:

  • Mapes
  • Fotografies antigues
  • Il·lustracions de personatges medievals
  • Un Audiovisual
El que pretenem amb la realització d'aquesta activitat és:
  • Conèixer el patrimoni històric i artístic de Besalú
  • Fomentar la comprensió del temps cronològic.
  • Fomentar la participació i l'escolta activa en situacions habituals de comunicació, com ara converses, contextos de joc i activitats relacionades amb la cultura.




SEGONA ACTIVITAT: Coneixem i interaccionem amb el poble

 Un cop els alumnes hagin descobert la cara medieval de la ciutat, els proposarem una segona activitat en la que ells hauran d'interaccionar amb la vila per tal de trobar resposta a totes aquelles preguntes que se'ls hi formularan.

Per tal de realitzar aquesta activitat organitzarem als alumnes en grups cooperatius. Per a que els grups estiguin el més igualats possible, la mestre els agruparà de cinc en cinc.

A cada grup se’ls repartirà un full on hi haurà un seguit de preguntes (les que veurem a continuació), les quals hauran d’anar responent durant la visita pel poble.

Per tal de dur a terme aquesta activitat, cada grup d’ alumnes disposarà:

  • Una brúixola
  • Un plànol
  • Una càmera fotogràfica
  • Una carpeta (fulls i bolígraf)

1. Guiat per una brúixola i un plànol urbà de la ciutat de Besalú assenyala, en aquest, quin és l’últim edifici important o de alt valor simbòlic o reconegut dins del municipi.

2. Quin és el riu que passa per Besalú? On neix? On desemboca?

3. Fent una volta per la ciutat, pareu-vos un moment a la plaça de l’església, quin és el comerç més freqüent? Quants en trobem?

4. Creus que Besalú és una ciutat sostenible? Quins trets ho identifiquen? Si no és així, què proposaries?
 
5. Quins aliments es cultivaven a Besalú a l’edat mitjana, i quins es cultiven avui en dia? Coincideixen alguns d’aquests aliments?
 
6. Feu una fotografia del racó que més us hagi cridat l’atenció. Justifiqueu-ho.

El que pretenem amb la realització d'aquesta activitat és:

Motivar la iniciativa per a la descoberta i l'ús de diferents fonts d'informació.
Fomentar la participació i l'escolta activa en situacions habituals de comunicació, com ara converses, contextos de joc i activitats relacionades amb la cultura.


TERCERA ACTIVITAT: Entrevistem als turistes 


L'activitat consisteix en realitzar una sèrie de qüestionaris a persones no residents del poble per tal de conèixer els llocs més visitats per aquests i que per tant, consideren més emblemàtics i populars de Besalú.  

Llavors, per poder realitzar aquesta activitat, cada grup tindrà un  model de qüestionari a seguir, que serà al mateix per tothom, el qual es troba adjunt al final de la descripció de l'activitat. 

Aquesta es durà a terme a les zones on hi hagi més visitants, és a dir, els carrers més transitats de vianants. Aíxi doncs, els alumnes es dividiran amb grups de 4-5 persones, ja que d'aquesta manera tothom tindrà la oportunitat de participar a l'activitat. L'entrevista tindrà una durada d'hora i mitja i el treball de camp de dues hores aproximadament.  


Un cop organitzat el grup, cada un  d'aquests aniran en una zona diferent de Besalú (opció a escollir), i s'aproparan als turistes per tal de  demanar-los educadament si els hi poden fer  una sèrie de preguntes relacionades amb el poble de Besalú.  Abans de realitzar les entrevistes, ja haurem pactat amb els alumnes l'hora de finalitzar l'activitat i el lloc on ens trobarem. 

Un cop ens reunim tots, ens agruparem i posarem en comú tota la informació per tal de saber quins llocs de Besalú es solen visitar més o menys. Finalment,  cada grup haurà de realitzar un breu informe acompanyat d'una estadística on consti quins són els llocs més coneguts de Besalú.

A continuació adjuntem el model del qüestionari: 



QUARTA ACTIVITAT: Busquem possibles solucions per a la millora del poble de Besalú. 

Davant  les situacions més problemàtiques de Besalú, els alumnes hauran de buscar  possibles solucions per arribar a millorar les condicions  del poble. Per aquest motiu, serà  imprescindible abans haver llegit la pestanya de futurs possibles, per tal de realitzar l'activitat. 


A continuació, els alumnes s'hauran d'organitzar en petits grups, i hauran de descobrir  quins són els apsectes que es podrien millorar del poble. A partir d'aquí, entre tots els membres del grup hauran de pensar vàries alternatives per arribar a un consens de grup. 
Per a finalitzar l'activitat, seria convenient crear un debat amb tot el grup classe per conèixer les possibles solucions a les que han arribat cada grup, ja que d'aquesta manera es constrastaran diferents opinions i idees.

A criteri del mestre, si a l'activitat han sorgit bones idees es podràn presnetar a l'ajuntament per tal que tinguin en compte els aspectes que els alumnes creuen que s'haurien de millorar del seu poble.  

 
CINQUENA ACTIVITAT: Webquest sobre Besalú



INTRODUCCIÓ
Besalú és una vila medieval situada a la comarca de La Garrotxa. , la qual té un encant especial gràcies a les seves construccions medievals, que doten a la vila d'una màgia especial.
TASCA
La tasca que haureu de fer serà la següent, cercar dins de les diferents pàgines que té el nostre blog, la solució a les preguntes i qüestions que us plantegem:

1. Entre quines tres ciutats capitals de comarca es troba Besalú?
2. Quin riu travessa Besalú? A on desemboca?
3. Quina és la diferència d'habitants de l'any 1910 amb l'últim cens?
4.Quin tipus de conreu es cultivava a Besalú abans de la meitat del segle XX?
5. Quin és el sector més dominant a Besalú?
6. Anomena una gran empresa que tingui seu a Besalú la qual es dediqui al tèxtil?
7. Enumera tres fires que es duguin a terme a la vila medieval de Besalú, i digues quan es fan.
8. A quin segle van aixecar-se els edificis més importants de Besalú (pont de pedra, esglèsies,etc.)?
9. En quina construcció es va haver de demanar una llicència reial al segle XIII?
10. D'on provenen la major part dels nouvinguts de Besalú?
11. A quin bàndol pertanyia l'alcalde de Besalú durant la Guerra Civil?
12. Quin nom té l'autovia que enllaça la capital de La Garrotxa amb el Pla de l'Estany, i que volteja Besalú?
13. A quin any va nèixer Josep Ventura?
PROCÉS
Per tal que pogueu resoldre totes les preguntes que us hem plantejat, nosaltres us recomanem que formeu grups de treball de com a màxim 4 membres. D'aquesta manera podreu repartir-vos la feina, i així també aprofitem per a treballar la comuinciació oral. Ja que haureu de presentar a la resta dels companys del grup la resposta que heu trobat.
AVALUACIÓ
L'avaluació serà feta per vosaltres mateixos, ja que cada grup entregarà les seves respostes a un altre, i aquests seran els responsables de avaluar als seus companys, tot comparant les seves respostes amb les dels altres treballs.
CONCLUSIÓ
En aquest darrer apartat és on haureu de valorar si la feina que heu fet us ha sigut útil, i d'ajudat. Si heu treballat bé com a grup, si tothom ha fet el que li tocava, etc. També volem veure si l'experiència de treballar amb el sistema de WebQuest, ha sigut positiva, i volem saber el vostre punt de vista, per si hi ha res que es pugui millorar. 

SISENA ACTIVITAT: Obra teatral  

Com a última activitat, els alumnes hauran de realitzar una obra teatral ambientada en l'edat medieval. A partir d'aquesta obra, els alumnes hauran de representar un paper, com per exemple, un venedor, un  cavaller, un ferrer, entre altres. En aquesta obra hi podrem trobar escenes on es  reproduiran algunes de les festes i tradicions populars que es celebren en el poble de Besalú. 

Una vegada els alumnes s'hagin aprés el seu paper, es realitzarà l'obra davant dels alumnes i els pares a l'escola. 

6 comentaris:

  1. Bona tardaaa besaluencs i besaluenques!!

    Creiem que falta omplir la pestanya d'objectius amb la informació pertanyent per tal de conèixer-vos i saber a qui ens estem adreçant, aixi com publicar una entrada ala pàgina principal amb el títol de "Com ho hem fet?".

    D'altra banda, considerem que els colors del bloc no li dónen prou vida ni forma, tot i que és el nostre punt de vista.

    Joan Antoni Moreno,
    Anna Rodríguez
    Marta Carreras
    Laura Ortiz

    ResponElimina
  2. Hola companys,
    Hem analitzat el vostre bloc i hem arribat a les següents conclusions:
    - Pel que fa a l’eslògan, el trobem bo i encertat.
    - De la redacció i els objectius, encara no n’heu fet, per tant no ho podem comentar.
    - Les pestanyes estan bé.
    - D’altra banda, el disseny facilita la recerca de la informació, però trobem que és poc atractiu i s’hauria de treballar una mica més.
    - En definitiva, us animem a treballar més, perquè la feina que heu fet es bona!

    ResponElimina
  3. Hola comptes i comptesses,
    en relació al bloc pensem que està ben construit i els colors són vius tot i que potser hi falta algun toc més de color, però per començar està bé. La tipografia és simple i pot ajudar a identificar bé les paraules i a fer-ho més fàcil pels nens/es.

    Per altre banda, us falta establir els objectius del bloc ja que no els hem pogut avaluar. Tot i així el repartiment de pestanyes i temes que heu triat és bo.

    Seguiu endavant! jaja
    Salut!

    ResponElimina
  4. Bon dia Besalú!!!

    Som les del bloc de Roses, un dels dos que hi ha, concretament som el grup de la Patri, la Laura, la Mireia, l'Anna i la Marta, per a que us situeu.

    Hem detectat diversos aspectes al vostre blog que us volem comentar:

    La pestanya "Introducció" del blog entenem que és la "Pàgina principal" i és on els altres companys havíem de fer les entrades, però no heu configurat l'opció de fer-ne'n.

    D'altra banda, aneu en compte perquè no esteu redactant el diari ni heu elaborat els objectius, que havien d'estar enllestits per a la primera coavaluació. Amb això simplement us volem avisar per tal que no us adormiu. Aneu un pèl tard, però encara hi sou a temps, no ho deixeu!

    Un detall més que us volem comentar és que, segons les directrius marcades pels docents del mòdul de CS1, el blog ha d'estar configurat en català i vosaltres el teniu en castellà. Ho hauríeu de canviar també.

    Finalment, el disseny del bloc està bé, però creiem que falta que el personalitzeu. No us l'heu fet vostre i això s'ha de notar!!

    Esperem que els comentaris us puguin ser d'ajut i que a la propera visita ja hi veiem la vostra veritable petjada...

    Ànims!!!!

    Fins aviat,


    Patri, Marta, Laura, Mireia i Anna

    ResponElimina
  5. Bon dia, nois!!

    Anàvem a fer la coavaluació de blogs, que venç el proper dimecres, dia 19 de desembre i veiem que no heu penjat encara les vostres activitats. Recordeu penjar-ne dues perquè els altres grups us puguem avaluar!

    Us està quedant molt atractiu el blog!
    Ànims!

    Patri, Marta, Laura, Mireia i Anna

    ResponElimina
  6. Hola Besalú.
    Moltes Felicitats! Realment heu fet unes activitats molt dinàmiques, interactives i interessants, que fan treballar el grup com a un equip, on cadascú té les seves tasques i les seves responsabilitats, la qual cosa afavoreix el seu desenvolupament personal.
    Això queda molt palpable en la segona activitat, que fa descobrir el poble d'una manera divertida tot recorrent una petita aventura.

    Bona feina

    ResponElimina